
فیلم «Kraven the Hunter» که با تمرکز بر یکی از ضدقهرمانهای دنیای «مرد عنکبوتی» ساخته شده بود، به یکی از بزرگترین شکستهای تجاری سال ۲۰۲۴ تبدیل شد.
این فیلم در نخستین آخر هفته اکران خود تنها حدود ۱۱ میلیون دلار در بازار آمریکا و ۱۵ میلیون دلار در گیشه بینالمللی فروخت؛ رقمی ناامیدکننده برای اثری با بودجه حدود ۱۱۰ میلیون دلار (بدون احتساب هزینههای تبلیغات). اما چه عواملی باعث شدند این پروژه پرهزینه سونی چنین سرنوشتی پیدا کند؟
در ادامه، پنج دلیل اصلی این شکست را بررسی میکنیم:
۱. نقدهای بسیار ضعیف منتقدان
مهمترین ضربه به «Kraven the Hunter» از سوی منتقدان وارد شد. این فیلم در زمان اکران تنها ۱۵ درصد امتیاز مثبت در Rotten Tomatoes دریافت کرد؛ آماری که نشاندهنده اجماع تقریبی منتقدان بر کیفیت پایین فیلم است.
در حالی که واکنش تماشاگران نسبتاً متوسط ارزیابی شد، اما تعداد بینندگان آنقدر کم بود که این موضوع نتواند کمکی به فروش فیلم کند. برخلاف مجموعه «Venom»، اینبار فاصله نظر منتقدان و مخاطبان نتوانست به نفع فیلم تمام شود.
۲. رقابت سنگین در زمان اکران
«Kraven» در شرایطی روی پرده رفت که تماشاگران گزینههای بسیار بهتری در اختیار داشتند. فیلمهایی مانند «Moana 2» و «Wicked» همچنان فروش بالایی داشتند و با استقبال گسترده مواجه بودند.
علاوه بر آن، علاقهمندان به آثار حماسی و اکشن میتوانستند سراغ فیلمهایی چون «Gladiator II» یا «The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim» بروند. در چنین فضایی، انگیزهای برای ریسک کردن و دیدن یک فیلم کمامتیاز باقی نمیماند.
۳. بودجه بالا و ریسک بزرگ
بودجه ۱۱۰ میلیون دلاری فیلم، فشار سنگینی بر عملکرد تجاری آن وارد کرد. حتی اگر هزینه تولید به دلیل اعتصابات هالیوود افزایش پیدا نمیکرد، باز هم رقم نهایی برای شخصیتی نهچندان شناختهشده بسیار بالا بود.
در مقایسه، فیلم شکستخورده «Morbius» بودجهای حدود ۷۵ میلیون دلار داشت که به سونی اجازه داد بخشی از ضرر را کنترل کند. اما در مورد «Kraven»، رسیدن به سود عملاً غیرممکن به نظر میرسد.
۴. ناشناخته بودن شخصیت Kraven
برخلاف شخصیتهایی مانند ونوم، Kraven the Hunter برای عموم مخاطبان چهرهای ناآشناست. این شخصیت هرچند در کمیکها جایگاه مهمی دارد، اما خارج از دایره طرفداران دوآتشه، چندان شناختهشده نیست.
تجربه سالهای اخیر نشان داده که معرفی شخصیتهای جدید تنها در صورتی موفق میشود که فیلم از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد؛ چیزی که در این مورد اتفاق نیفتاد.
۵. بیاعتمادی مخاطبان به فیلمهای ابرقهرمانی سونی
شکستهای متوالی سونی با آثاری مانند «Morbius» و «Madame Web» باعث شده مخاطبان اعتماد خود را به اسپینآفهای دنیای مرد عنکبوتی از دست بدهند.
اگرچه سهگانه «Venom» موفق بود، اما حالا بیشتر به یک استثنا شباهت دارد تا یک الگو. بسیاری از تماشاگران دیگر حاضر نیستند برای فیلمهایی که ارتباط مستقیمی با خود اسپایدرمن ندارند، بلیت بخرند.
جمعبندی







