جیمز گان، کارگردان برجسته دنیای دیسی، در مصاحبه اخیر خود با نشریه Variety، به شدت بر عدم وجود ارتباط میان فیلم مورد انتظار «سوپرمن» (که قرار است در سال ۲۰۲۵ اکران شود) و درگیریهای جاری در خاورمیانه، به ویژه مناقشه اسرائیل و فلسطین، تأکید کرد.
گان با رد قاطعانه هرگونه تفسیر سیاسی جاری، اظهار داشت:
«صد در صد فیلمنامه کامل شده بود پیش از آنکه تنشی بین اسرائیل و فلسطین شکل بگیرد؛ اما هنوز کسانی هستند که نمیپذیرند این فیلم درباره آن جنگ نیست.»
کشورهای خیالی و تفسیر مخاطبان
داستان فیلم «سوپرمن (۲۰۲۵)» حول محور تعارض میان دو کشور کاملاً خیالی به نامهای «بوراویّا» و «جارهنپور» میچرخد. این ساختار دوگانه، متأسفانه در میان برخی از مخاطبان و تحلیلگران سیاسی، به سرعت یادآور منازعه دیرینه اسرائیل و فلسطین تعبیر شده است.
با این حال، گان توضیح داد که هدف او از خلق این جهان، حفظ داستان در یک بستر کاملاً جهانی و تخیلی بوده است. او تأکید کرد که در زمان نگارش فیلمنامه، بحران خاورمیانه به شکلی که امروز مشاهده میشود، وجود نداشته است و او عمداً تلاش کرده است تا «رگههایی از تعارضهای منطقهای» را از قصه دور نگه دارد.
پایانبندی گان: تفسیرها متعلق به مخاطب است
این موضعگیری گان با واکنشهای متفاوتی روبهرو شده است. برخی از تحلیلگران بر این باورند که حتی اگر نیت خالق اثر کاملاً غیرسیاسی باشد، مخاطبان ناخودآگاه ممکن است ارتباطاتی را میان داستان خیالی دو کشور و درگیریهای واقعی برقرار کنند.
در پاسخ به این گمانهزنیها، گان در پایان تأکید کرد که او نمیتواند ذهن مخاطبان را کنترل کند:
«هر کس میتواند تفسیر خود را داشته باشد؛ اگر تو ببینی که معنای آن جنگ است، برای تو هست، اما این فیلم آن جنگ نیست.»
این اظهارات، بار دیگر بحث سنتی سینما مبنی بر اینکه آیا آثار هنری میتوانند کاملاً از جهان پیرامون خود جدا باشند یا خیر، را در کانون توجه قرار داده است.