اخبار فیلم و سریال

افشای نقش «فریب‌دهنده» موسیقی در سریال محکوم!

پیام آزادی، آهنگساز سریال جدید شبکه نمایش خانگی «محکوم»، در گفت‌وگویی اختصاصی درباره نقش تعیین‌کننده موسیقی در ژانر جنایی سخن گفت و افشا کرد که چگونه تم‌های آهنگسازی شده برای شخصیت‌ها، با هدف ایجاد تعلیق و فریب مخاطب تا پایان سریال، طراحی شده‌اند.

آزادی که فعالیت حرفه‌ای خود را از ۱۰ سالگی با آموختن کیبورد، ویولن و پیانو آغاز کرده است، معتقد است وظیفه آهنگساز، تبدیل ایده و جهان‌بینی کارگردان و کمپانی تولید به زبان موسیقی است.

شخصیت‌پردازی با موسیقی؛ از «بازنده» تا «محکوم»

به گفته پیام آزادی، همکاری با سیامک مردانه (کارگردان) و محمدرضا منصوری (تهیه‌کننده) برای پروژه «محکوم» پیش از کلید خوردن سریال، با اتود زدن چندین ملودی آغاز شد. تم اصلی با نظر محمدحسین مهدویان (که پیش‌تر با «زخم کاری» و «بازنده» همکاری داشته) انتخاب شد.

آزادی توضیح داد که روند آهنگسازی بر اساس فیلمنامه و سپس تدوین هر قسمت شکل گرفته است. او با تأکید بر نظر سیامک مردانه، از سازهای الکترونیک و خشن برای ایجاد فضای هیجانی و ملتهب در تم اصلی استفاده کرده است: «ما از ساز بلز که به موزیک باکس معروف است، استفاده کردیم و صدای آن را به مهیار، شخصیت اصلی داستان، دادیم تا شخصیت‌پردازی اتفاق بیفتد.»

وی فاش کرد که این فریب موسیقایی، تجربه‌ای تکرار شده از سریال «بازنده» است:

«ما تا آخرین لحظه با موسیقی، مخاطب را گول زدیم. در سریال «بازنده» همه فکر می‌کردند صابر ابر مظنون اصلی است، اما با موسیقی نشان دادیم که همه چیز زیر سر پیمان قاسم‌خانی است. در «محکوم» هم همین‌طور، ما سعی می‌کنیم مخاطب را به سمتی ببریم که شک کند که مثلاً خسرو قاتل است؛ اتفاقی که در قسمت سوم افتاد و فضا را طوری با موسیقی نشان دادیم تا مخاطب تصور کند قتل حتماً صورت گرفته است.»

موسیقی به مثابه کاراکتر اصلی در ژانر جنایی

آزادی تأکید کرد که در ژانرهای جنایی و ترسناک، موسیقی یکی از کاراکترهای اصلی سریال است و نقش مهمی در ایجاد تعلیق، کنجکاوی و کمک به روایت قصه دارد. او گفت: «شما اگر یک فیلم ترسناک را بدون صدا ببینید نصف ترس‌تان می‌ریزد. اگر وکیل خسرو نکته‌ای خاصی را می‌گوید، آنجا موسیقی ورود می‌کند و سیگنالی می‌دهد که گوش‌هایتان را تیز کنید.»

او همچنین به استفاده از سکوت‌های استراتژیک در موسیقی «محکوم» اشاره کرد و گفت که موسیقی باید یک موج سینوسی را حفظ کند تا جایی برای استراحت و جایی برای استرس و التهاب مخاطب باقی بماند.

آزادی درباره سازبندی اظهار داشت که برخلاف «زخم کاری» که گیتار الکتریک تم اصلی را به دوش می‌کشید، در «محکوم» تنوع سازبندی شامل زهی‌ها، فضای الکترونیک خشن و تک‌پیانو را به کار برده‌اند تا به تمام کاراکترها شخصیت موسیقایی مستقل بدهند و از فضای دراماتیک صرف فاصله بگیرند. او در نهایت علاقه خود را برای آهنگسازی در ژانر انیمیشن ابراز کرد؛ چراکه معتقد است آهنگساز در انیمیشن بیش از هر ژانر دیگری می‌تواند خودنمایی کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا