بر اساس آخرین نظرسنجیهای مرکز تحقیقات صداوسیما، حدود 70 درصد از مردم ایران همچنان به تماشای تلویزیون میپردازند. محسن شاکرینژاد، رئیس این مرکز، در تشریح این آمار تأکید کرد: «برخی تصور میکنند تلویزیون دیگر مخاطب ندارد، اما دادههای ما نشان میدهد که سهم قابلتوجهی از جامعه، بیننده برنامههای تلویزیونی هستند.»
وی در توضیح معیار سنجش افزود: «ملاک ما برای احتساب مخاطب، تماشای حداقل ۱۵ دقیقه در روز است. هر فردی که این میزان زمان را به تماشای تلویزیون اختصاص دهد، در آمار ما به عنوان بیننده محسوب میشود.»
شاکرینژاد با اشاره به تمایز میان «مخاطب کلی تلویزیون» و «بینندگان برنامههای خاص» خاطرنشان کرد: «نباید میزان بینندگی برخی سریالها یا رویدادهای ورزشی را با آمار کل بینندگان تلویزیون یکسان در نظر گرفت.»
وی در ادامه به رقابت نزدیک شبکههای تلویزیونی اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر رقابت اصلی برای جذب مخاطب بین شبکه سه و آیفیلم در جریان است. این دو شبکه به طور متناوب جایگاه اول و دوم را در جذب بیننده به خود اختصاص میدهند و اختلاف آمار آنها معمولاً تنها در محدوده یک تا دو درصد است.»
برچسب ها
ایرانی