اخبار فیلم و سریال

طنز ماورایی: نگاهی به مجموعه پرمخاطب «اجل معلق» و چالش‌های تولید

مجموعه نمایش خانگی «اجل معلق» به نویسندگی حمزه صالحی و با بازی رضا عطاران، با ارائه تلفیقی نوآورانه از کمدی و مفاهیم ماورایی، به قسمت‌های پایانی خود نزدیک می‌شود. این اثر که شخصیت اصلی آن، «داوود سعیدی» (عطاران) به دلیل مشکلی فنی در آستانه مرگ متوقف شده و قادر به دیدن و گفتگو با فرشته مرگ است، به یکی از معدود تولیدات کمدی با این درون‌مایه تبدیل شده است.

ریسک تولید کمدی با محوریت مرگ

حمزه صالحی، نویسنده فیلمنامه، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به چالش‌های خلق اثری کمدی با محوریت مرگ، اظهار داشت: «یکی از مهمترین دلایل کمبود آثار کمدی با درون‌مایه ماورایی، وجود مدعیان فراوان در این حوزه است. نویسنده نمی‌داند چه بگوید و چطور بگوید که عده‌ای با او برخورد نکنند.»

وی با اشاره به پیشینه فعالیت خود در تولید آثار مذهبی، افزود: «سابقه آشنایی من با متون دینی از دوره نوجوانی و کسب جوایز هنری در جشنواره‌های قرآن و عترت، این جسارت را به من داد تا با حفظ خط قرمزها، پروژه «اجل معلق» را پیش ببرم. با این حال، دریافت مجوز از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر (ساترا) پیش از شروع تولید، ضروری بود.»

طرح اولیه: یک مجموعه دو فصلی

صالحی در ادامه به طرح اولیه این مجموعه پرداخت و توضیح داد: «برنامه اولیه بر ساخت «اجل معلق» در دو فصل استوار بود. قرار بود فصل اول با صحنه به نظر رسیدن کشته شدن شخصیت اصلی به پایان برسد و پس از دو هفته فاصله، فصل دوم با ساختاری روایی جدید پخش شود. این امر دلیل تفاوت محسوس در فضای نیمه اول و دوم سریال است.»

چالش‌های تولید اثر مشابه در تلویزیون

این فیلمنامه‌نویس در پاسخ به سوالی درباره امکان تولید آثاری مانند «اجل معلق» در تلویزیون، به چالش‌های پیش‌رو اشاره کرد و گفت: «اگرچه استاندارد نگارش من قابلیت پخش تلویزیونی را داراست، اما مشکل اصلی تلویزیون، تخصیص نامتوازن بودجه است. تلویزیون برای جذب بازیگران شاخص هزینه می‌کند، اما دستمزد پیشنهادی آن برای متن، تنها حدود ۳۰ درصد دستمزد رایج در پلتفرم‌های نمایش خانگی است. این اختلاف، نویسندگان برتر هر ژانر را به سمت پلتفرم‌ها سوق می‌دهد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «مسئله دیگر، مدیریت در تلویزیون است. به جرأت می‌گویم اگر حمایت مدیرانی مانند دکتر پورمحمدی و دکتر کرمی نبود، امکان تداوم تولید آثاری مانند «خنده بازار» فراهم نمی‌شد.»

«اجل معلق» با پرداختی طنزآمیز به مفاهیمی همچون مرگ، آخرت و گناه، رویکردی متفاوت را در عرصه تولیدات نمایش خانگی ایران تجربه می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا