
خلق یک ضدقهرمان جذاب، همیشه کار سادهای نیست. شخصیت شرور باید در عین پلیدی، نقطهای انسانی داشته باشد که تماشاگر بتواند با آن ارتباط برقرار کند؛ از تریلرهای علمیتخیلی گرفته تا وحشت، اکشن یا انیمیشن، هر ژانر ضدقهرمان مخصوص خود را میطلبد. در جهانی که بیش از هر زمان دیگر دوپاره شده، شخصیتهای شرور سینما بازتابی از واقعیت تلخ امروز شدهاند: افرادی بیرحم، بدون بخشش و اغلب بدون حتی یک ویژگی قابل رستگاری.
در ادامه، بهترین شخصیتهای شرور سینما در دهه ۲۰۲۰ را بدون ترتیب خاص مرور میکنیم.
فِید-راوثا هارکونن | Dune: Part Two
«دنی ویلنوو» با معرفی فید-راوثا (استفان باتلر) یکی از عجیبترین، ترسناکترین و ماندگارترین شخصیتهای شرور سالهای اخیر را خلق کرد؛ جنگجویی بیرحم با ظاهر مرمرین و رفتاری سرد و هولناک. سکانس نبرد گلادیاتوری او در گیِدی پرایم یکی از برجستهترین لحظات فیلم است.
مادر | Barbarian
در فیلم «باربارین»، آنچه در ابتدا شبیه یک تریلر معمولی تهدیدآمیز به نظر میرسد، ناگهان با ظهور «مادر» — زنهولناک و تحریفشده زیرزمینی — به کابوسی غیرقابل پیشبینی تبدیل میشود. سکانسهای مربوط به او یکی از شوکهکنندهترین لحظات وحشت دهه اخیر هستند.
ریدلر | The Batman
پل دانو نسخهای تاریک، بیمارگونه و واقعگرایانه از ریدلر ارائه میدهد؛ خلافکاری که با استفاده از شبکههای آنلاین، ارتشی از هواداران افراطی را برای نابودی گاتهام بسیج میکند. یکی از مدرنترین و ترسناکترین villainهای تاریخ بتمن.
رِمیک | Sinners
در این درام-وحشت متفاوت، رمیک (جک اوکانل) خونآشامی است که با ورود به فضای فرهنگی سیاهپوستان، چرخهای از ظلم و خشونت را بازتولید میکند. شخصیت او پلی است میان وحشت ژانری و نقد اجتماعی.
دمِنتوس | Furiosa: A Mad Max Saga
کریس همسورث در نقش دمنتوس کاملاً از تصویر همیشگیاش فاصله میگیرد؛ یک دیوانه تمامعیار بیابان، رباینده کودکان و قاتلی بیرحم. حضور او یکی از نقاط قوت بزرگ «فیوریوسا» است.
لکس لوتر | Superman (2025)
نسخه نیکولاس هولت از لوتر، بازتابی از میلیاردرهای تکنولوژیمحور امروز است: خودشیفته، ترسیده از دست دادن قدرت و بیوقفه در تلاش برای تخریب سوپرمن. یکی از بهروزترین و سیاسیترین برداشتهای این شخصیت.
نُربات | Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl
یک هوش مصنوعی شرور در قالب یک کوتوله باغی! نوربات — اختراع اشتباه والِس — با طنزی تیز و امروزی، تهدید فناوریهای جدید را به تصویر میکشد.
آرت دِ کلاؤن | Terrifier
شاید محبوبیت فیلمهای «ترریفایر» همهگیر نشده باشد، اما آرت دلقک بیشک یکی از شناختهشدهترین villainهای ژانر وحشت در دهه اخیر است؛ بیرحم، سادیست و فراموشنشدنی.
آدریان گریفین | The Invisible Man
یکی از آزاردهندهترین شخصیتهای ضدزن سالهای اخیر: مردی که با کتککاری، دستکاری روانی و در نهایت نامرئیشدن، زندگی همسرش را به کابوس تبدیل میکند. انعکاسی تلخ از واقعیتهای خشونت خانگی.
جین جکت | Nope
موجود فضایی ناشناخته فیلم جردن پیل، ترکیبی از ترس، استعاره و ابهام است. جینجکت نشان میدهد که چگونه «تماشا» و «استثمار» میتواند هر چیزی—even یک هیولا را—به ابزار سرگرمی تبدیل کند.
جووبو توپاکی | Everything Everywhere All at Once
جووبو، نسخه چندجهانی دختر خانواده، در دل آشوب و طنز فیلم، تهدیدی آخرالزمانی با «بیگلِ همهچیز» خلق میکند. ترکیبی شگفتانگیز از احساسات، پوچی و قدرت بیحد.
لانگلگز | Longlegs
نیکلاس کیج یکی از عجیبترین و مرموزترین قاتلان سریالی سالهای اخیر را بازی میکند؛ شخصیتی که با کمترین حضور فیزیکی، بزرگترین سایه ترس را بر فیلم میاندازد.
گابریل | Malignant
بدون شک یکی از شگفتیآفرینترین twistهای دهه اخیر. گابریل — موجودی انگلمانند که روی بدن مادیسون زندگی میکند — به محض ظهور، فیلم را از یک وحشت کلاسیک به یک اکشن دیوانهوار تبدیل میکند.
گلدیس | Weapons
پیرزن جادوگر و شوم فیلم کریگر، با حضور کوتاه اما تأثیرگذار، در ذهن بیننده میماند. طرفداران آنقدر عملکرد امی مادیگان را تحسین کردهاند که حتی کمپینی برای نامزدی اسکار او شکل گرفته است.
سرهنگ استیون جِی. لاکجاو | One Battle After Another
شان پن در یکی از ستایششدهترین بازیهای سال، یک افسر نظامی فاشیست، خشن و تقریباً «غیرانسانی» را ایفا میکند؛ شخصیتی که گفته میشود یکی از بهترین villainهای کل دهه است.


















