توصیه طلایی جاناتان فریکز برای «دنیاهای جدید عجیب»؛ راز رابطه پایک و نامبر وان فاش شد!

حضور در دنیای «استار ترک» (Star Trek)، تجربهای بینظیر است. در این فرنچایز محبوب، همیشه این امکان وجود دارد که بازیگران و عوامل با جنبههای ماندگار و نمادین داستان روبرو شوند. گاهی این برخوردها در قالب خطوط داستانی بزرگ و آشنا برای طرفداران «ترکی» اتفاق میافتد و گاهی هم پای اسطورههای زنده به میان میآید.
سریال «دنیاهای جدید عجیب» (Strange New Worlds)، که به عنوان پیشدرآمدی برای «سریال اصلی» عمل میکند و مأموریت پنجساله یو.اس.اس. انترپرایز را پیش از کاپیتانی جیمز تایبریوس کرک روایت میکند، یک برگ برنده پنهان دارد: کارگردان جاناتان فریکز (Jonathan Frakes).
از ویلیام رایکر تا کارگردانی: بینش یک اسطوره «استار ترک»
جاناتان فریکز، بازیگر نقش فراموشنشدنی ویلیام رایکر (William Riker)، سالهاست که علاقه خود به «استار ترک» را در قامت کارگردان ادامه داده است. او تنها یک دایرةالمعارف زنده از تجربیاتش در صحنههای «نسل بعدی»، فیلمهای مختلف و «پیکارد» نیست، بلکه دانش و بینش عمیقی را به تولیدات مدرن «استار ترک» میآورد.
مثلاً در مورد «دنیاهای جدید عجیب»؛ فریکز پیش از این، قسمت کراساوور «آن دانشمندان قدیمی» در فصل دوم را کارگردانی کرده بود و حالا برای فصل سوم نیز بازگشته است. او در این بازگشت، توصیهای ارزشمند ارائه داد که به طور چشمگیری رابطه بین دو شخصیت کلیدی سریال، یعنی اونا چین-رایلی (Una Chin-Riley) با بازی ربکا رومین (Rebecca Romijn) و کاپیتان کریستوفر پایک (Christopher Pike) با بازی آنسون ماونت (Anson Mount)، را تعریف کرد.
دوستان قدیمی، نه عشاق! نظر فریکز درباره پایک و نامبر وان
به نظر میرسد فریکز یک شعار ثابت برای این دو ستاره، پیش از شروع فیلمبرداری هر صحنه مشترکشان، آماده کرده بود… و این خبر خوبی برای همه «شیپرها» (طرفداران مشتاق به ایجاد روابط عاشقانه بین شخصیتها) نیست!
با وجود اینکه «دنیاهای جدید عجیب» پتانسیل بالایی برای انواع روابط عاشقانه دارد، برخی از آنها قرار نیست اتفاق بیفتند. مثلاً، در فصل دوم شاهد نزدیکی و سپس فاصله گرفتن اسپوک (با بازی ایتان پک) و کریستین چپل (با بازی جس بوش) بودیم. اما با وجود روابط پیچیده غافلگیرکنندهای که در فصل سوم در راه است، به نظر نمیرسد رابطه کاپیتان پایک و نامبر وان جزو آنها باشد — حداقل، این چیزی است که از شیوه کارگردانی جاناتان فریکز پیداست.
توانایی کارگردان در تثبیت سریع لحن و انگیزههای شخصیتها در یک صحنه بسیار مهم است، و به نظر میرسد فریکز در این کار مهارت بالایی دارد. این دستورالعمل خاص او قطعاً در هر تعاملی که پایک و اونا با هم دارند، منعکس شده است.
این به آنها اجازه میدهد تا به شکلی که هیچ عضو دیگری از یو.اس.اس. انترپرایز نمیتواند — حتی کاپیتان ماری باتل، معشوقه پایک — برای یکدیگر مرجع و تکیهگاه باشند. به عقیده ما، فریکز به درستی شیمی منحصربهفرد این دو بازیگر را درک کرده است.