دانستنی

تحلیل لباس در سریال «بامداد خمار»: بازآفرینی دقیق دو دوره تاریخی!

سریال «بامداد خمار»، اقتباسی از یکی از پرمخاطب‌ترین رمان‌های معاصر فارسی، علاوه بر جذابیت‌های روایی و بازیگری، در زمینه طراحی لباس نیز به عنوان اثری شاخص شناخته می‌شود. طراحان لباس این سریال به شیوه‌ای دراماتیک و دقیق، دو دوره متمایز تاریخی یعنی دوران قاجار و دهه شصت شمسی (زمان جنگ تحمیلی) را بازنمایی کرده‌اند.

طراحی لباس در این مجموعه، پلی میان سنت و مدرنیته است که در آن، هر جزء پوشش در خدمت شخصیت‌پردازی و پیشبرد روایت قرار گرفته است.


۱. بازنمایی عصر قاجار: شکوه و طبقه

  • محبوبه و خواهران اشرافی: لباس‌های فاخر و پرزرق‌وبرق دختران اشرافی دوران قاجار، نشان‌دهنده زندگی طبقاتی آن زمان است. دامن‌های چندلایه از پارچه‌های ابریشمی و مخملی با رنگ‌های تند (فیروزه‌ای، زرشکی، بنفش و طلایی) همراه با جزئیاتی چون زری‌دوزی، گیپور و تور، بر ظرافت و وسواس در طراحی لباس‌های درباری تأکید دارد.

Costumes from the series Hungry Morning 2

  • مادر محبوبه (نازنین): این شخصیت نماد وقار و اصالت زن ایرانی است. پارچه‌های سنگین و رنگ‌های تیره‌ی اشرافی نظیر لاجوردی و سبز زیتونی، در کنار چارقدهای زردوزی‌شده، جایگاه اجتماعی بالا، اقتدار و پایبندی او به سنت را به نمایش می‌گذارد.

Costumes from the series Hungry Morning 3

  • پوشش مردان: لباس مردان (از جمله پدر محبوبه) ترکیبی از سنت و مدرن‌گرایی اواخر قاجار است. کت‌های بلند (بالاپوش رسمی)، دکمه‌های فلزی و کلاه‌های استوانه‌ای، حس اقتدار و موقعیت اجتماعی آنها را منتقل می‌کند. استفاده از کت و شلوارهای رسمی در برخی صحنه‌ها، گذار به دوره پهلوی را تداعی می‌نماید.

Costumes from the series Hungry Morning 4


۲. بازتاب دوران معاصر: دهه شصت و انتقال فرهنگی

  • سودابه (دهه شصت): به عنوان دختری جوان در فضای جنگ، استایل او ساده، کاربردی و لایه‌لایه است. پالتوهای بلند، روسری‌ها و سربندهای تیره با رنگ‌های خاکی و سرد، انعکاسی از فضای اضطراب‌آور و مقاومتی دهه شصت است. پوشش او تقابلی میان وظیفه/مقاومت و زنانگی/احساس را بازتاب می‌دهد.

Costumes from the series Hungry Morning 5

  • مادر سودابه (زن مرفه بعد از انقلاب): این شخصیت نماینده زن مدرن طبقه مرفه و تحصیل‌کرده است. او با کت‌های تک، دامن‌های ساده و مینی‌اسکارف‌های طرح‌دار ظاهر می‌شود. انتخاب رنگ‌های روشن‌تر و پارچه‌های لطیف و استفاده از زیورآلات کلاسیک، نشانگر توجه به ظواهر و جایگاه طبقاتی، و بازتابی از گذار فرهنگی و اقتصادی آن دوره است.

Costumes from the series Hungry Morning 6

  • محبوبه‌خانم (نسخه سالخورده): در روایت زمان حال، محبوبه‌خانم (در سالخوردگی) همچنان خوش‌پوش و بااصالت به تصویر کشیده می‌شود. بلوزهای لطیف، کت و دامن‌ها، رنگ‌های خنثی و استفاده از جواهرات سنتی، هویت او را در پیوند میان گذشته و حال حفظ کرده و شخصیتش را روایتگر خاطرات گذشته می‌سازد.

Costumes from the series Hungry Morning 7


نتیجه‌گیری

طراحی لباس در «بامداد خمار» تلفیقی موفق از دقت تاریخی و خلاقیت معاصر است. طراحان با درک عمیق از بافت فرهنگی هر دوره، لباس را از یک عنصر تزئینی فراتر برده و آن را به زبان اصلی روایت هویت، زمان و طبقه‌ی اجتماعی هر کاراکتر تبدیل کرده‌اند. این ظرافت، سریال «بامداد خمار» را به اثری ماندگار در تاریخ طراحی لباس آثار تلویزیونی ایران تبدیل نموده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا