اخبار فیلم و سریال

بررسی فیلم Keeper: تلفیقی جاه‌طلبانه از زیرژانرهای سینمای وحشت!

همان‌طور که علاقه‌مندان سینمای وحشت می‌دانند، این ژانر به زیرشاخه‌های متنوعی تقسیم می‌شود و برای هر سلیقه‌ای چیزی برای عرضه دارد؛ از فیلم‌های اسلشر گرفته تا تریلرهای روان‌شناختی، وحشت ماورایی (ارواح)، کمدی ترسناک، و آثاری که حول موجودات اسطوره‌ای مانند خون‌آشام‌ها یا گرگینه‌ها شکل گرفته‌اند.

هرچند این زیرژانرها گاهی در هم ادغام می‌شوند، اغلب فیلم‌های ترسناک تمرکز خود را بر یکی از آن‌ها می‌گذارند و از همین طریق، خلاقیت در بازتعریف یا گسترش الگوهای شناخته‌شده پدید می‌آید. در عین حال، بسیاری از فیلم‌سازان ترسناک می‌کوشند تا در هر اثر، مسیر تازه‌ای را تجربه کنند.

در بخش نخست کارگردانی‌اش، اوسگود پرکینز با روایاتی متفاوت اما با امضای شخصی خود شناخته شد. آثاری چون The Blackcoat’s Daughter، I Am the Pretty Thing That Lives in the House و Gretel & Hansel همگی حال‌و‌هوای وهم‌آلود، ریتم خواب‌گردانه و اضطراب درونی خاصی دارند، با این تفاوت که یکی داستانی درباره نیروهای شیطانی است، دیگری قصه‌ای از ارواح و سومی بازآفرینی تیره‌وتار یک افسانه کودکانه.

موفقیت چشمگیر فیلم Longlegs نقطه اوج این سبک محسوب می‌شد. اما پس از آن، پرکینز تصمیم گرفت افق‌های خلاقانه خود را گسترش دهد. فیلم امسال او، The Monkey — اقتباسی از استیون کینگ با حال‌و‌هوایی شبیه به Final Destination — چرخشی غیرمنتظره در مسیرش بود. تازه‌ترین اثر او، Keeper، باز هم جهتی تازه دارد؛ اثری که با وجود امضای آشنا، به طیفی از زیرژانرهای وحشت می‌پردازد و به همین دلیل، تماشاگران حرفه‌ای این ژانر را شگفت‌زده خواهد کرد.


«Keeper»: ترکیبی از تمام طعم‌های سینمای وحشت

تا امروز، جزئیات زیادی درباره داستان Keeper منتشر نشده است، چرا که فیلم از زمان فیلم‌برداری در تابستان ۲۰۲۴ در سکوت کامل ساخته شد. همین موضوع باعث شد برخی تصور کنند فیلم پر از پیچش‌های شوکه‌کننده است یا شاید پنهان‌کاری نشانه‌ای از ضعف آن باشد. اما هیچ‌یک از این فرضیه‌ها درست نیست. Keeper نه شبیه آثار غافلگیرکننده‌ی ام. نایت شیامالان است و نه قصد فریب مخاطب را دارد. پرکینز در عوض اثری خلق کرده که می‌توان آن را «خوراک متنوعی از ژانرهای ترسناک» نامید؛ فیلمی که مدام تغییر می‌کند اما در پایان، کلیتی منسجم به‌جا می‌گذارد.

فیلم در ابتدا با ساختاری شبیه به ژانر «کلبه در جنگل» آغاز می‌شود — زیرژانری که با The Evil Dead سام ریمی محبوب شد و با The Cabin in the Woods در تاریخ سینما تثبیت گردید.

در داستان، لیز (با بازی تاتیانا ماسلنی) و مالکوم (راسف ساترلند) به کلبه خانوادگی مالکوم برای تعطیلات آخر هفته می‌روند. اما وقتی مالکوم — که پزشک است — ناگهان به‌دلیل کاری بازمی‌گردد، لیز مدتی را به‌تنهایی در کلبه سپری می‌کند. از همین نقطه، فیلم به‌تدریج میان زیرژانرهای مختلف جابه‌جا می‌شود: از تریلرهای «زن تنها در مواجهه با ترس»، الهام‌گرفته از آثار رومن پولانسکی مانند Repulsion و Rosemary’s Baby، تا وحشت فولکلور، افسانه‌های تاریک، تریلرهای قاتلان زنجیره‌ای، و حتی اشاره‌هایی ظریف به اسطوره خون‌آشام‌ها.

با وجود این تغییرات، پرکینز توانسته است انسجام سبکی خود را حفظ کند. Keeper در واقع مانند عروسک‌های تو در توی ماتروشکا است؛ هر بار لایه‌ای تازه از خود را آشکار می‌کند.


ادامه سنت «دو نفره‌های» سینمای ترس

با وجود تنوع زیرژانرها و ارجاعات گوناگون، Keeper در نهایت بر یک ساختار اصلی تکیه دارد: تریلر دونفره (Two-hander). در این نوع روایت، کل فیلم حول دو شخصیت اصلی می‌چرخد، و همین سادگی به کارگردان اجازه می‌دهد تا از ریتم، میزانسن و تنش بهره‌برداری دقیق‌تری کند. آثاری چون Deathtrap، Misery، Red Eye و Creep از نمونه‌های مشهور این قالب‌اند که نشان داده‌اند چطور می‌توان آن را با ژانرهای مختلف وحشت ترکیب کرد.

هرچند پرکینز و نویسنده‌اش نیک لپارد هنوز درباره الهام‌های خود سخنی نگفته‌اند، اما Keeper از لحاظ روحیه به دو فیلم نزدیک است: نخست، Scare Me ساخته جاش روبن در سال ۲۰۲۰، که در آن دو نویسنده در یک شب طوفانی در کلبه‌ای دورافتاده سعی می‌کنند یکدیگر را بترسانند — داستانی که در ظاهر مجموعه‌ای از روایت‌های کوتاه است اما در عمق، تنش روانی بین دو شخصیت را بازتاب می‌دهد.

دوم، فیلم کمتر شناخته‌شده‌ی The Caller محصول ۱۹۸۷، به کارگردانی آرتور آلن سایدلمن و نویسندگی مایکل اسلون، با بازی مدولین اسمیت و مالکوم مک‌داول، که در آن ملاقات تصادفی یک زن و مرد در کلبه‌ای جنگلی به‌تدریج لایه‌های پنهان و پیچیده‌ای را آشکار می‌کند.

به‌نظر می‌رسد Keeper نیز چنین رویکردی دارد؛ اثری پر از رمز و تغییر که تا پایان، حقیقت را در لایه‌لایه‌های روایت خود پنهان نگه می‌دارد. هرچند هنوز باید دید واکنش تماشاگران عمومی به این تجربه تازه چگونه خواهد بود، اما برای علاقه‌مندان واقعی ژانر وحشت، این فیلم ترکیبی جاه‌طلبانه و خلاقانه است.


فیلم «Keeper» از ۱۳ نوامبر ۲۰۲۵ در سینماها به نمایش درمی‌آید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا