اخبار فیلم و سریال

حضور 74 کشور در رقابت بین‌المللی اسکار؛ تنوع سینمایی جهان رکورد زد!

با اعلام نمایندگان ۷۴ کشور برای شرکت در رقابت بهترین فیلم بلند بین‌المللی نود و هشتمین دوره جوایز اسکار ۲۰۲۶، تنوع سینمایی بین‌المللی به طور چشمگیری افزایش یافته و رکورد تازه‌ای به ثبت رسید. آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (AMPAS) که از سال ۱۹۵۶ این جایزه را بنیان نهاد، امسال شاهد حضور گسترده‌ای از تولیدات سینمای جهان است.


تازه‌واردها و بازگشت‌های خبرساز

فهرست فیلم‌های ارسالی به آکادمی تا یکم اکتبر ۲۰۲۵ (مهلت نهایی ارسال آثار) در حال تکمیل است. فیلم‌های واجد شرایط باید بین یکم اکتبر ۲۰۲۴ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۵ در کشور سازنده اکران عمومی شده باشند.

در میان خبرهای جذاب امسال، حضور پاپوآ گینه نو برای اولین بار در تاریخ رقابت‌های اسکار بین‌المللی به چشم می‌خورد. همچنین، گرینلند پس از سال ۲۰۱۲ برای اولین بار فیلمی معرفی کرده است. هائیتی نیز فیلم رد صلاحیت شده سال گذشته خود، «شرکت آدم‌ربایی»، ساخته برونو مورال را دوباره ارسال کرده است.


مروری بر فیلم‌های کلیدی راه‌یافته به اسکار ۹۸

برخی از مهم‌ترین و خبرسازترین کشورهایی که اخیراً نمایندگان خود را معرفی کرده‌اند، به شرح زیر است:

کشور عنوان فیلم (کارگردان) خلاصه و نکات کلیدی
آرژانتین «بلن» (دولورس فونزی) یک درام حقوقی تاریخی، روایتگر تلاش یک وکیل در مواجهه با سیستم قضایی فاسد برای آزادی موکلش که به اشتباه به دلیل سقط جنین زندانی شده است. این فیلم در جشنواره‌های سن سباستین و رم حضور دارد.
آلبانی «لونا پارک» (فلورنس پاپا) یک درام محصول ۲۰۲۴، با محوریت سختی‌های یک مادر و پسر در بحبوحه ناآرامی‌های مدنی آلبانی در سال ۱۹۹۷.
استرالیا «گرگ‌ها همیشه شب می‌آیند» (گابریل بردی) مستند-درام مشترک با آلمان و مغولستان، به زبان مغولی، درباره زوجی چوپان که به دلیل تغییرات اقلیمی مجبور به ترک محل زندگی و نقل مکان به اولان‌باتور می‌شوند.
اندونزی «درد: همسری از آینده» (یاندی لورنس) یک عاشقانه علمی تخیلی و اقتباس از یک سریال اینترنتی محبوب که با ۳ میلیون تماشاگر داخلی، یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌های سال این کشور شد.
ایتالیا «فامیلیا» (فرانچسکو کاستابیل) بر اساس شورش یک پسر علیه پدر بدرفتار در رم دهه ۲۰۰۰؛ این فیلم از میان ۲۴ اثر نهایی ایتالیا انتخاب و در بخش افق‌های ونیز ۲۰۲۴ به نمایش درآمد.
بوسنی و هرزگوین «بلوم: اربابان سرنوشت خود» (جاسمیلا زبانیک) مستندی از کارگردان مطرح بوسنیایی و نامزد پیشین اسکار (برای «کجا می‌ری، آیدا؟») درباره کارآفرینی که یک شرکت بزرگ مهندسی را در دوران پساجنگ جهانی دوم تأسیس کرد.
هند «خانه‌نشین» (نیراج گایوان) درامی هندی‌زبان با تهیه‌کنندگی اجرایی مارتین اسکورسیزی که اولین نمایش جهانی خود را در بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن تجربه کرد.
لهستان «فرانتس» (آگنیشکا هولاند) پرتره‌ای از زندگی و نماد ادبی فرانتس کافکا که از مهم‌ترین لحظات زندگی او، موزاییکی سینمایی می‌سازد.
مکزیک «ما متأثر نخواهیم شد» (پی‌یر سن مارتین) یک کمدی سیاه طنزآمیز، درباره یک وکیل که در پی انتقام قتل برادرش در قتل عام تلاتلولکو ۱۹۶۸ است. مکزیک از کشورهای موفق در این بخش بوده و در سال‌های اخیر به طور پیوسته به فهرست کوتاه راه یافته است.

حضور بحث‌برانگیز و موفقیت‌های منطقه‌ای

رژیم صهیونیستی با فیلم ضد جنگ «دریا» ساخته شای کارملی-پولاک به این رقابت راه یافت. این فیلم که روایتگر رویای یک پسر فلسطینی برای دیدن دریاست، به زبان‌های عربی و عبری ساخته شده و توانست جوایز سیاسی اوفیر، از جمله بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد را کسب کند.

از آسیا، سنگاپور با فیلم مهیج «چشمان غریبه» (یو سیو هوا) که در بخش مسابقه جشنواره ونیز ۲۰۲۴ حضور داشت، به دنبال اولین نامزدی خود پس از ۱۸ بار معرفی است. همچنین قرقیزستان برای هجدهمین بار، فیلم «سیاه قرمز زرد» (آکتان آریم کوبات) را که برنده جام طلایی بهترین فیلم جشنواره شانگهای شد، به اسکار معرفی کرده است. این کشور تاکنون موفق به کسب نامزدی یا راهیابی به فهرست کوتاه نشده است.

با افزایش تعداد کشورها و تنوع موضوعی از درام‌های حقوقی (آرژانتین) و اجتماعی (آلبانی) تا مستندهای محیط زیستی (استرالیا) و علمی تخیلی (اندونزی)، رقابت در این دوره از جوایز اسکار بین‌المللی بیش از پیش نفس‌گیر به نظر می‌رسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا