
اقتباس از آثار استیون کینگ از همان زمان موفقیت فیلم «کری» ساخته برایان دِ پالما در سال ۱۹۷۶ به یکی از مسیرهای پرفروش صنعت سرگرمی تبدیل شد. فیلمی که تنها دو سال پس از انتشار رمان کینگ ساخته شد و با بودجهای کم، موفقیتی چشمگیر به دست آورد و حتی نامزد اسکار بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.
پس از آن، مینیسریال «سالِمز لات» در سال ۱۹۷۹ و «درخشش» ساخته استنلی کوبریک در ۱۹۸۰ نیز موج اقتباسها از کینگ را تقویت کردند؛ هرچند «درخشش» در ابتدا نقدهای منفی دریافت کرد اما امروز یکی از ترسناکترین آثار تاریخ سینما شناخته میشود.
اما در سال ۱۹۸۱، اقتباسی کمتر شناختهشده از آثار کینگ منتشر شد که بسیاری از آن بیخبرند. در آن زمان، مارول کامیکس مجموعهای با نام «ماجراهای عجیب» منتشر میکرد؛ مجموعهای الهامگرفته از کمیکهای ترسناک دهه ۱۹۵۰.
در شماره ۲۹ این مجموعه، والت سایمونسن هنرمند مشهور کمیک، داستان کوتاه «مرد چمنزن» را با استفاده از متن اصلی کینگ و تصویرسازیهای خود تبدیل به یک کمیک رسمی کرد. نام نویسنده بهطور کامل به استیون کینگ ثبت شد، اگرچه احتمالاً سایمونسن ساختار کمیک را تنظیم کرده بود.
این کمیک چهارمین اقتباس رسمی از آثار کینگ بهشمار میآید و حتی پیش از آثاری چون «کریپشو»، «کوجو»، «منطقه مرده» و «کریستین» منتشر شده است.
اقتباس مارول از «مرد چمنزن» چه ویژگیای داشت؟
داستان کوتاه «مرد چمنزن» هیچ ارتباطی با فیلم مشهور و جنجالی سال ۱۹۹۲ ندارد؛ فیلمی که بهطرز عجیبی درباره آزمایشهای واقعیت مجازی و تبدیل یک باغبان ساده به نابغهای خطرناک بود و آنقدر از اصل داستان فاصله گرفت که کینگ موفق شد نامش را از آن حذف کند.
اما نسخه اصلی داستان که نخستینبار در ۱۹۷۵ در مجله Cavalier منتشر شد و بعدها در مجموعه «شیفت شب» قرار گرفت، درباره باغبانی مرموز است که توسط مردی به نام هارولد استخدام میشود. این باغبان عجیب چمنزنی دارد که خودبهخود حرکت میکند و خودش نیز کاملاً برهنه پشت آن راه میرود و از چمنهای بریدهشده میخورد. در ادامه مشخص میشود این مرد یک ساتیر (موجود اسطورهای) است و چمنزن را برای قربانیکردن افراد به خدای «پن» هدایت میکند.
اقتباس مارول در ۱۹۸۱ مستقیماً بر اساس همین داستان ساخته شد و از متن واقعی کینگ بهره میبرد. کمیک، حالوهوای آمریکای سنتی و ارزشهای مردانه مربوط به داشتن چمنزاری مرتب را به تصویر میکشید و تضاد میان هارولد و باغبان مرموز را برجسته میکرد. نسخه چاپی بهصورت سیاهوسفید منتشر شد و همین موضوع باعث شد برخی صحنههای خونین بدون حساسیتهای قانون سانسور کمیکها منتشر شوند.
جالب آنکه برخی منابع بعدها مجبور شدند توضیح دهند «سیرسه» ذکرشده در داستان هیچ ارتباطی با شخصیت «سرسی» از اترنالز ندارد!
یک اقتباس گمشده دیگر از «مرد چمنزن»
در سال ۱۹۸۷، جیمز گونیس و مایکل دلوکا یک فیلم کوتاه ۱۲ دقیقهای نیز بر اساس همین داستان ساختند. دلوکا بعدها بهعنوان نویسنده و تهیهکننده آثار ترسناکی چون «کابوس فِرِدی»، «در دهان دیوانگی» جان کارپنتر و حتی «قاضی درد» شناخته شد.
این فیلم کوتاه بخشی از طرح معروف «Dollar Baby» بود؛ طرحی که کینگ برای کمک به فیلمسازان جوان ارائه کرده و اجازه اقتباس از برخی داستانهایش را تنها با پرداخت یک دلار میداد. نسخه گونیس تنها در جشنوارههای ترسناک و رویدادهای مرتبط با کینگ نمایش داده شد و نسخههای بیکیفیت آن بعدها بهصورت غیررسمی در اینترنت پخش شد.
اقتباسهای بزرگتر سینمایی
فیلم ۱۹۹۲ «مرد چمنزن» با وجود بیربط بودن به داستان اصلی، آنقدر موفق بود که یک دنباله عجیب و کمتر دیدهشده در سال ۱۹۹6 به نام «مرد چمنزن ۲: فراتر از فضای سایبری» تولید شد؛ فیلمی که تنها علاقهمندان آثار بسیار کمبودجه و عجیب سراغ آن میروند.





