دسته‌بندی نشده

بازتعریف قهرمانان دنیای جدید آلتیمیت مارول: از میکر تا ونوم و دوقلوهای ماکسیموف

ابتکار جدید «دنیای آلتیمیت» در کمیک‌های مارول، نه تنها برای خوانندگان جدید عالی است، بلکه برای طرفداران قدیمی که از داستان‌های تکراری خسته شده‌اند نیز بسیار مناسب است. این دنیا با شماره زمین 6160، توسط شخصیت شروری به نام میکر (The Maker) خلق شده؛ او در طول تاریخ دنیای مارول دخالت کرده، از ظهور برخی قهرمانان جلوگیری نموده و برخی دیگر را به اعضای یک شورای حاکم فاسد تبدیل کرده است.

اولین مینی‌سری این دنیا، “Ultimate Invasion” در سال ۲۰۲۳ به نویسندگی جاناتان هیکمن و طراحی برایان هیچ منتشر شد و ماجراهای تونی استارک و رید ریچاردز این دنیا را دنبال می‌کرد (در این دنیا دیگر خبری از چهار شگفت‌انگیز نیست، چرا که میکر رید را آن‌قدر شکنجه کرده که تبدیل به دوم شده است). این دو موفق شدند میکر را در یک بُعد محبوس کنند، اما می‌دانستند او پس از ۲۴ ماه بازخواهد گشت… این مهلت حالا به چهار ماه باقی‌مانده رسیده است.

بازنویسی قهرمانان در “The Ultimates”

Marvel rewrote three classic origin stories 2

محور اصلی این دنیا، مجموعه‌ی “The Ultimates” است به قلم دنیز کمپ و طراحی اصلی خوان فریگری. در این داستان، رید و تونی گروهی از قهرمانان را گرد هم می‌آورند تا با دنیای میکر مبارزه کنند و انتقام دنیای از دست رفته‌شان را بگیرند.

این قهرمانان اگرچه اسامی آشنایی دارند، اما پیشینه‌ای کاملاً متفاوت دارند؛ از یک هاوک‌آی بومی‌آمریکایی گرفته تا کاپیتان آمریکایی که واقعاً “مردی بدون کشور” است. در شماره ۱۴ جدید “The Ultimates”، کاپ و هاوک‌آی با دو دشمن جدید مواجه می‌شوند که اگر سرنوشت اجازه دهد، شاید تبدیل به متحد هم شوند: دوقلوهای ماکسیموف، پیietro و واندا، معروف به کوئیک‌سیلور و اسکارلت ویچ.

دنیز کمپ در گفت‌وگو با AIPT اظهار داشت هدف اصلی مجموعه‌ی جدید “آلتیمیت” این است که معروف‌ترین شخصیت‌های مارول را دگرگون کند:

«ما فرض را بر این گذاشته‌ایم که خوانندگان با کلیات این شخصیت‌ها از طریق فیلم‌ها، سریال‌ها و کمیک‌های قبلی آشنا هستند. بنابراین به‌جای بازگویی داستان‌های آغازین، آن‌ها را بازتفسیر و دگرگون می‌کنیم تا حس تازگی داشته باشند.»

این ویژگی یک مزیت بزرگ برای نویسندگان و طراحان است؛ چرا که دنیای سینمایی مارول شخصیت‌هایی مانند اسکارلت ویچ را به آیکون‌های فرهنگی تبدیل کرده است. او دیگر فقط عضوی قدیمی از انتقامجویان در کمیک‌ها نیست، بلکه ستاره سریال تلویزیونی “WandaVision” در دیزنی‌پلاس است.

ونوم جدید در Ultimate Spider-Man

همین رویکرد در کمیک “Ultimate Spider-Man” هم دیده می‌شود؛ نوشته‌ی جاناتان هیکمن با طراحی مارکو چکتو و دیوید مسینا به‌صورت نوبتی. هیکمن پیش‌تر شخصیت‌هایی مانند گرین گابلین و میستریو را به قهرمان تبدیل کرده و در شماره ۱۹ جدید، این اتفاق در مورد ونوم نیز در حال رخ دادن است. البته این بار، خبری از ادی براک نیست، بلکه پسر پیتر پارکر، ریچارد میزبان سیمبیوت است.

Marvel rewrote three classic origin stories 3

دوقلوهای ماکسیموف: شرورهای همیشگی

در دنیای Earth-6160 خبری از مدرسه پروفسور اگزاویر برای نوجوانان خاص نیست. کمیک “Ultimate X-Men” به قلم پیچ موموکو، در ژاپن روایت می‌شود و ماجرای دختران نوجوانی را دنبال می‌کند که درمی‌یابند جهش‌یافته هستند و هدف فرقه‌ای به نام “فرزندان اتم” قرار گرفته‌اند. البته بعضی شخصیت‌های آشنای X-Men نیز در حال بازگشت‌اند.

نسخه‌های شرور کلوسوس و مجیک بر روسیه حکومت می‌کنند و لوگان (ولورین) به‌عنوان وینتر سولجر شست‌وشوی مغزی شده است. روبرتو داکوستا که در دنیای کلاسیک مارول، همان سان‌اسپات قهرمان است، در اینجا عضوی از شورای میکر و پادشاه سیاه باشگاه هل‌فایر برای الیگارش‌های جهانی است. در شماره ۱۴ “The Ultimates”، ملکه سفید این باشگاه معرفی می‌شود: اما فراست. در دنیای Earth-616، اما سال‌ها پیش از راه شر فاصله گرفته و به X-Men پیوسته بود، اما نسخه جدید هنوز هم عضو فریبکار باشگاه جهنمی است. او مدرسه‌ای به نام «مدرسه اما فراست برای نوجوانان گمراه» دارد که در آن جهش‌یافته‌های جوان را به آدم‌کش‌های شرکتی تربیت می‌کند.

در این شماره، کاپ و هاوک‌آی به تأسیسات شرکت انرژی Roxxon حمله می‌کنند، در حالی‌که پنج مدیرعامل در اتاق هیئت‌مدیره نشسته‌اند و درباره از دست رفتن تدریجی قدرت‌شان در برابر آلتیمیت‌ها بحث می‌کنند. اما فراست دو دانش‌آموز ممتاز خود، پیietro و واندا را به میدان می‌فرستد.
(او توضیح می‌دهد: «آن‌ها را در یک آزمایشگاه تسلیحاتی اوراسیایی پیدا کردم. مثل سگ‌ها پرورش یافته و همان‌گونه زندگی می‌کردند.»)

کوئیک‌سیلور که مقابل کاپ قرار می‌گیرد، قدرت کلاسیک خود یعنی سرعت بالا را دارد. واندا هم که با هاوک‌آی مبارزه می‌کند، همچنان قدرت‌های “هگز” خود برای تغییر احتمالات را دارد؛ البته از نیروی قرمز برای پرواز هم استفاده می‌کند، درست مثل نسخه تلویزیونی‌اش که توسط الیزابت اولسن بازی می‌شود.

در صفحه پایانی این شماره، دوقلوهای ماکسیموف شکست خورده و بیهوش روی زمین افتاده‌اند و کاپ و هاوک‌آی به این فکر می‌کنند که با آن‌ها چه کنند. اگر بخواهیم حدس بزنیم، آن‌ها احتمالاً تلاش خواهند کرد این دو را از برنامه‌های شست‌وشوی مغزی رها کرده و جذب گروه خود کنند.

دوقلوهای ماکسیموف همیشه کار خود را به‌عنوان شرور آغاز کرده‌اند؛ حتی در دنیای سینمایی مارول نیز ابتدا در کنار اولتران در “Avengers: Age of Ultron” ظاهر شدند. در کمیک “X-Men” شماره ۴، پیietro و واندا به‌عنوان اعضای انجمن برادری جهش‌یافته‌های شرور تحت رهبری مگنیتو معرفی شدند. حدود ۲۰ سال بعد، مگنیتو به‌عنوان پدر آن‌ها بازنویسی شد؛ موضوعی که آن‌قدر بدیهی بود که عجیب است این‌همه طول کشید تا رسمی شود (و البته مارول در سال ۲۰۱۵ دوباره آن را رد کرد). آن‌ها در “Avengers” شماره ۱۶ به انتقامجویان پیوستند و با کاپیتان آمریکا و هاوک‌آی گروه معروف “چهار نفر عجیب کاپ” را تشکیل دادند. هنوز اثری از مگنیتو در Earth-6160 دیده نشده و گذشته‌ی دوقلوها هنوز جای بررسی دارد، اما آینده‌شان تقریباً قطعاً با آلتیمیت‌ها گره خورده است.

ریچارد پارکر؛ ونوم جدید در Ultimate Spider-Man

در کمیک “Ultimate Spider-Man”، پیتر پارکر میانسال با مری جین ازدواج کرده و دو فرزند به نام‌های ریچارد (به یاد پدر پیتر) و می (به یاد عمه می، که در این دنیا در قید حیات نیست) دارند. این کمیک خیلی زود ماجرای دوگانگی زندگی مخفی پیتر را کنار می‌گذارد؛ حتی دخترش می به طراحی لباس آبی‌قرمز او کمک می‌کند (در شماره ۳). با این حال، به‌وضوح مشخص است که این خانواده بیش از یک اسپایدرمن خواهد داشت.

در این نسخه، پیتر و هری آزبورن نه تنها دوستان صمیمی، بلکه شرکای مبارزه با جرم هستند. این باعث می‌شود پیتر به تکنولوژی پیشرفته Oscorp دسترسی داشته باشد؛ از جمله یک نسخه هوش مصنوعی از شخصیت خودش که در یک لباس نانویی سیاه ذخیره شده است. وقتی پیتر توسط کراون شکارچی ربوده می‌شود و دو ماه ناپدید می‌گردد، لباس سیاه وظیفه محافظت از خانواده پارکر را بر عهده می‌گیرد… و ریچارد شروع به پوشیدن لباس می‌کند؛ ابتدا به‌جای پدرش و سپس در کنار او، به‌عنوان دومین اسپایدرمن.

این بازآفرینی ونوم است؛ شخصیتی که معمولاً به‌عنوان یک انگل بیگانه نیمه‌مایع شناخته می‌شود. اما در اینجا، عناصر اصلی حفظ شده‌اند، فقط بازتعریف شده‌اند. ریچارد با لباس سیاه و سفید پیوند دارد و صدای آن را می‌شنود. این یک سیمبیوت فناورانه است، اما همچنان سیمبیوت است.

یکی دیگر از ویژگی‌های آشنای پیتر که به ریچارد منتقل شده، رابطه‌ عاشقانه و پیچیده‌اش با فلیشیا هاردی / بلک کت است؛ البته در اینجا او هنوز یک نوجوان است (و پیتر فقط به یک زن وفادار است). در شماره ۱۸، بلک کت ریچارد را به دام می‌اندازد. کینگ‌پین او را تهدید می‌کند که پدرش را لو دهد، و شماره با یک پایان تعلیق‌آمیز خاتمه می‌یابد، اما در شماره ۱۹، هوش مصنوعی لباس کنترل را به دست گرفته و به هیولایی با دندان‌های تیز و شاخک‌های بیرون‌زده تبدیل می‌شود… همانی که ما آن را ونوم می‌نامیم. «هیولا» افراد فیسک را قتل‌عام می‌کند.

مجموعه‌ی Ultimate Spider-Man به نویسندگی هیکمن در شماره ۲۴ به پایان می‌رسد و قطعاً ریچارد پارکر نقش کلیدی در اوج داستان خواهد داشت. با این حال هنوز مشخص نیست که او همانند پدرش قهرمان خواهد بود یا مثل ونوم کلاسیک، به یک «محافظ مرگبار» تبدیل خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا