
در اتفاقی غیرمنتظره، کمپانی آمازون امجیام (Amazon MGM Studios) و پلتفرم نتفلیکس (Netflix) به توافقی جهانی دست یافتهاند تا مجموعه فیلمهای محبوب «جیمز باند» (James Bond) را برای مدتی محدود در اختیار این سامانه پخش آنلاین قرار دهند.
بر اساس این قرارداد، از ۱۵ ژانویه ۲۰۲۶، چهار فیلم شاخص این مجموعه یعنی «روزی دیگر بمیر» (Die Another Day)، «زمانی برای مردن نیست» (No Time to Die)، «ذرهای آرامش» (Quantum of Solace) و «اسکایفال» (Skyfall)،
به مدت سه ماه کامل از طریق نتفلیکس در مناطق زیر در دسترس خواهند بود:
آمریکا، کشورهای آلمانیزبان اروپا، فرانسه، منطقه بنلوکس (بلژیک، هلند و لوکزامبورگ)، ایتالیا، کشورهای اسکاندیناوی (دانمارک، نروژ، سوئد، فنلاند، ایسلند) و آمریکای لاتین.
استراتژی درآمدزایی تازه آمازون از آرشیو متروگلدنمایر
آمازون، مالک استودیوی تاریخی MGM، در پی راههای نوین برای بهرهبرداری تجاری از آرشیو سینمایی خود است. با وجود آنکه آثار «جیمز باند» هر ساله در ماههای اکتبر و نوامبر – به مناسبت روز جهانی جیمز باند (۵ اکتبر) – از سامانه Prime Video پخش میشوند و همچنین در شبکه کابلی MGM+ آمریکا نیز نمایش دارند، مدیران این شرکت بر ارزش صدور مجوز به یک سامانه بزرگ جهانی تأکید کردهاند؛ آنهم به رقیبی مستقیم مانند نتفلیکس که اکنون بیش از ۳۰۰ میلیون مشترک فعال در جهان دارد.
هدف اصلی این همکاری، حفظ و افزایش محبوبیت جهانی برند جیمز باند تا زمان آمادهسازی فیلم جدید مجموعه توسط تهیهکنندگان دیوید هیمن و ایمی پاسکال است.
هرچند طبق گزارشها، فیلم بیستوششم جیمز باند با کارگردانی احتمالی دنی ویلنوو (Denis Villeneuve) در مرحله اولیه توسعه قرار دارد، اما هنوز جانشین دنیل کریگ برای نقش مأمور ۰۰۷ معرفی نشده است.
قراردادی فراتر از باند؛ از راکی تا شکارچیان
این توافق، افزون بر فیلمهای جیمز باند، شامل مجموعههای محبوب «راکی» (Rocky) و «کرید» (Creed) از آرشیو کلاسیک MGM نیز میشود.
همچنین شش سریال تلویزیونی در این قرارداد گنجانده شدهاند که از جمله آثار شاخص آمازون اورجینال بهویژه «شکارچیان» (Hunters) و «ساکن برج بلند» (The Man in the High Castle) را دربرمیگیرد.
اظهارات رسمی مدیر آمازون MGM
به گزارش اسکرین (ScreenDaily)، کریس اوتینگر، رئیس توزیع جهانی آمازون MGM، در بیانیهای گفت:
«وقتی آمازون، MGM را خریداری کرد، هدف ما ادامه صدور مجوز آرشیو نمادین MGM به پلتفرمهای استریم و شبکههای تلویزیونی در سراسر جهان بود. آوردن فیلمها و سریالهای مهم به نتفلیکس بخشی از همین استراتژی است. جیمز باند همچنان یکی از ماندگارترین و تأثیرگذارترین مجموعههای تاریخ سینماست.»
نتفلیکس در رقابت تنگاتنگ با غولهای رسانهای
ماههای اخیر صحنه رقابت شدید میان پلتفرمهای نمایش آنلاین بوده است.
نتفلیکس با پیشدستی در مقابل پارامونت، موفق شد به توافقی بزرگ با وارنر برادرز دیسکاوری برای خرید بخشی از داراییهای استودیویی و استریم این شرکت دست یابد.
در همین حال، یوتیوب با بیش از ۲.۵ میلیارد مخاطب جهانی، قراردادی با آکادمی اسکار امضا کرده است تا از سال ۲۰۲۹ مراسم جوایز اسکار را به صورت آنلاین جهانی پخش کند.


