
پس از انتشار اختصاصی سریال «بِرِتا؛ داستان یک اسلحه» در ژانر معمایی-جنایی به کارگردانی امیرحسین ترابی و تهیهکنندگی کامران حجازی از پلتفرم فیلمنت، واکنشهای اولیه کاربران و منتقدان در شبکههای اجتماعی و رسانههای تخصصی منتشر شد. دیدگاه عمومی در مورد قسمت آغازین این مجموعه مثبت اما محتاطانه ارزیابی میشود؛ بهطوریکه تحسین برای عناصر فنی و بازیگری، با تعجب و انتقاد از برخی جنبههای روایی همراه شده است.
برجستهترین نکات مثبت
اغلب بازخوردها حول محور دو نکته کلیدی متمرکز بودهاند:
- نقشآفرینی شهرام حقیقتدوست: بازی شهرام حقیقتدوست در نقش مرکزی سرهنگ صمدی، به عنوان نقطه قوت اصلی سریال مورد توجه قرار گرفت. کاربران در شبکههای اجتماعی، بازگشت و ایفای یک نقش پلیسی-محوری توسط وی را تحسین کرده و بر شایستگی او برای این جایگاه تأکید داشتند.
- ریتم و تعلیق: قسمت اول با شروعی پرتعلیق و ریتم جذاب توانست مخاطب ژانر جنایی را درگیر کند. کیفیت تولید فنی شامل فیلمبرداری، موسیقی زمینه (بامداد افشار) و فضاسازی، در ایجاد حس اضطراب و تعلیق موفق عمل کرده است.
نگرانیها و نقدهای اولیه
در کنار استقبال عمومی، برخی انتقادات نیز مطرح شده است که نشاندهنده چالشهای آتی سریال است:
- ابهام و پراکندگی در شخصیتها: منتقدان به لزوم عمقبخشی به شخصیتهای فرعی و توجیه انگیزههای آنها در قسمتهای آتی اشاره کردند و روایت چندخطی را در مواردی شلوغ یا مبتنی بر کلیشههای ژانر دانستهاند.
- نمایش خشونت: برخی مخاطبان به تعداد زیاد تلفات و مرگها در قسمت اول واکنش نشان دادهاند. همچنین عدهای دیگر معتقدند که برخی لحظات صرفاً برای تأثیر بصری طراحی شدهاند تا لایهپردازی داستانی.
- مقایسه با آثار پیشین: در فضای توییتر، مقایسههایی با تجربه قبلی کارگردان (مانند سریال «خونسرد») شکل گرفته و برخی کاربران به احتمال تکراری یا قابل حدس بودن ادامه داستان اشاره کردهاند.
چشمانداز آینده و آزمون نهایی
مخاطبان و منتقدان سینمایی یک خواسته مشترک دارند: حفظ کیفیت در درازمدت. به گفته این تحلیلها، سریال «برتا» با طرح ایده مرکزی خود (چرخش یک اسلحه در لایههای جامعه) و حضور بازیگران مطرح، وعده یک آغاز هیجانانگیز را داده است؛ اما محک اصلی آن وابسته به توان نگارش مجموعه در حفظ ریتم، باز کردن منطقی گرهها و عمق بخشیدن به روانشناختی کاراکترها در طول فصلهای آتی خواهد بود.



