نقد و بررسی

5 دلیل موفقیت چشمگیر «Wicked: For Good» در گیشه

« Wicked: For Good» ثابت کرد که دنباله موزیکال پرفروش سال گذشته می‌تواند حتی انتظارات بلندپروازانه را هم پشت سر بگذارد. این فیلم به کارگردانی جان ام. چو یکی از بزرگ‌ترین افتتاحیه‌های سینما در سال ۲۰۲۵ را رقم زد و به پایان سالی پرفرازونشیب در هالیوود رونق بخشید.

این فیلم محصول یونیورسال، با فروش ۱۵۰ میلیون دلار در آمریکا و ۷۶ میلیون دلار در سایر کشورها، در اولین آخرهفته خود به مجموع ۲۲۶ میلیون دلار رسید. افتتاحیه داخلی آن حتی فراتر از «لیلو و استیچ» و تنها اندکی کمتر از «ماینکرفت» بود. «ویکد: برای همیشه» اکنون تنها پس از یک آخرهفته در جمع ۲۰ فیلم پرفروش سال قرار گرفته و دومین افتتاحیه بزرگ تاریخ یونیورسال پس از «دنیای ژوراسیک» محسوب می‌شود.

اما چه چیزی باعث شد این دنباله موزیکال چنین طوفانی در گیشه به پا کند؟ در ادامه مهم‌ترین دلایل این موفقیت را بررسی می‌کنیم.


۱. استقبال بی‌نظیر تماشاگران

The reason for Wickeds phenomenal box office success 2

منتقدان نظر متوسطی داشتند، اما تماشاگران عاشق فیلم شدند. امتیاز ۹۵ درصدی مخاطبان در راتن‌تومیتوز و نمره A از CinemaScore نشان می‌دهد که دهان‌به‌دهان فیلم بسیار قوی است. چنین واکنشی تضمین می‌کند که فیلم تنها یک موفقیت کوتاه‌مدت نیست و در هفته‌ها و حتی ماه‌های بعد نیز فروش بالایی خواهد داشت.

«ویکد: برای همیشه» داستان الفابا (سینتیا اریوو) و گلیندا (آریانا گرانده) را پس از حوادث فیلم اول ادامه می‌دهد؛ جایی که الفابا، برچسب «جادوگر بد غرب» خورده و برای آزادی حیوانات خاموش‌شده اوز مبارزه می‌کند. اجرای بازیگران نیز به‌گفته بسیاری از منتقدان، از جمله BJ Colangelo از /Film، در حد و اندازه نسخه مشهور برادوی بوده است.


۲. فرصت کافی برای تماشای قسمت اول

نخستین فیلم «ویکد» یک سال پیش و هم‌زمان با «گلادیاتور ۲» اکران شد و با افتتاحیه‌ای بزرگ به فروش جهانی ۷۵۸ میلیون دلاری رسید. از آن زمان، فیلم مدت‌ها روی VOD و HBO Max در دسترس بوده و یونیورسال نیز برای افزایش اشتیاق مخاطبان، نسخه اول را دوباره روی پرده بازنمایش کرد.

علاقه به دنیای «جادوگر شهر اوز» هم به لطف شوهای بصری Sphere در لاس‌وگاس افزایش یافته است. همه این‌ها باعث شد دامنه مخاطبان قسمت دوم بزرگ‌تر از قسمت اول باشد، اتفاقی که برای اغلب دنباله‌ها رخ نمی‌دهد.

The reason for Wickeds phenomenal box office success 3


۳. فاصله یک‌ساله بین دو فیلم

در دورانی که فاصله بین دنباله‌ها معمولاً طولانی است، یونیورسال تصمیم هوشمندانه‌ای گرفت و هر دو قسمت «ویکد» را پشت‌سرهم فیلم‌برداری کرد. این کار باعث شد که شور و هیجان تماشاگران فروکش نکند؛ درست مانند موفقیت دوگانه «جنگ بی‌نهایت» و «پایان بازی» در دنیای مارول.

از طرفی، هزینه تبلیغات قسمت دوم بسیار کمتر از قسمت اول بود (۹۰ میلیون دلار در مقابل ۱۵۰ میلیون)، در حالی که فروش افتتاحیه آن بیشتر شد. نتیجه؟ کم‌خرج‌تر، پرفروش‌تر.


۴. تصمیم بحث‌برانگیز اما موفق: تقسیم «ویکد» به دو فیلم

بسیاری در ابتدا با دوپاره شدن موزیکال «ویکد» مخالفت کردند، اما نتایج چیز دیگری می‌گوید. هرچند قسمت دوم بخش پایانی داستان اصلی را پوشش می‌دهد و مجبور بوده بخش‌هایی را گسترش دهد، اما خروجی کار نشان داد که این تصمیم جواب داده است.

در حالی که اقتباس‌های موزیکال همیشه تضمین‌شده نیستند (نمونه بد آن «گربه‌ها»)، «ویکد» برخلاف بسیاری از این آثار توانست به یک پیروزی کامل هنری و تجاری تبدیل شود. همچنین این دوپارگی باعث شد صنعت سینما در سالی که اغلب بلاک‌باسترها ناامیدکننده بودند، یک موفقیت بزرگ نصیبش شود.

The reason for Wickeds phenomenal box office success 4


۵. ساخت فیلم‌هایی با محوریت مخاطبان زن؛ تصمیمی پرسود

سال‌ها هالیوود بخش زیادی از تولیداتش را برای مخاطبان مرد طراحی می‌کرد، اما ارقام نشان می‌دهد که فیلم‌هایی با محوریت زنان، از پرسودترین آثار سال‌های اخیر بوده‌اند. نمونه‌هایی مانند «It Ends With Us»، «Regretting You» و «Materialists» همگی ثابت کرده‌اند زنان، اگر مخاطب هدف باشند، با قدرت از فیلم‌ها حمایت می‌کنند.

برای «ویکد: برای همیشه» نیز ۷۰ درصد تماشاگران زن بودند؛ این یعنی یونیورسال یکی از بزرگ‌ترین بازارهای نادیده‌گرفته‌شده را هدف قرار داده و موفق شده است. همان درسی که «بلک پنتر»، «مجیک مایک» و موج عظیم محبوبیت انیمه هم داده‌اند:
وقتی مخاطب فراموش‌شده را جدی بگیرید، آن‌ها با تمام قدرت به سینما می‌آیند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا