
نتفلیکس از سال ۲۰۱۶ و با خرید حق پخش جهانی فیلم Rebirth رسماً وارد دنیای سینمای وحشت شد. در دورانی که این پلتفرم تازه تولید محتوای اختصاصی را آغاز کرده بود، کمتر کسی تصور میکرد نتفلیکس طی کمتر از یک دهه به یکی از بازیگران اصلی ژانر ترس تبدیل شود. با وجود کاهش بیش از ۳۵ درصدی آرشیو فیلمهای این سرویس از سال ۲۰۱۵ تاکنون، نتفلیکس همچنان سرمایهگذاری جدی روی ژانر وحشت دارد؛ ژانری که از سرگرمیهای خونآلود گرفته تا روایتهای عمیق روانشناسانه و اجتماعی را در بر میگیرد.
در ادامه، ترسناکترین فیلمهای اورجینال نتفلیکس را به ترتیب رتبه بررسی میکنیم؛ آثاری که هرکدام تعریف متفاوتی از «ترس» ارائه میدهند.
۱۵. Choose or Die (2022)
وحشت بازیمحور با ایدهای جذاب اما شخصیتپردازی محدود
فیلم «انتخاب کن یا بمیر» شاید شاهکار بینقصی نباشد، اما ایده مرکزی آن بهقدری خلاقانه است که نمیتوان بهراحتی از کنارش گذشت. داستان درباره دو برنامهنویس جوان و درمانده است که بهطور اتفاقی با یک بازی ویدیویی قدیمی مواجه میشوند؛ بازیای که وعده جایزه نقدی بزرگ میدهد، اما قوانینش بسیار ساده و در عین حال مرگبار است: انتخاب کن، یا بمیر.
مشکل اصلی فیلم این است که پیش از ایجاد پیوند عاطفی عمیق با شخصیتها، مستقیماً وارد موقعیتهای مرگبار میشود. با این حال، هر مرحله از بازی خشونت را یک پله بالاتر میبرد و مخاطب را وارد چرخهای از تعلیق و انزجار میکند. کارگردان در نخستین تجربهاش نشان میدهد که در طراحی صحنههای قتل خلاقیت بالایی دارد؛ بهخصوص سکانسی تکاندهنده با شیشه که تا مدتها از ذهن مخاطب پاک نمیشود.
۱۴. There’s Someone Inside Your House (2021)
اسلشر نوجوانانه با رازهای تاریک و هویتی امروزی
این فیلم ادای دینی آشکار به اسلشرهای دهه ۹۰، بهویژه «Scream»، است؛ اما تلاش میکند چیزی فراتر از تقلید صرف باشد. قاتل داستان، برخلاف نمونههای کلاسیک، تنها به کشتن بسنده نمیکند، بلکه رازهای تاریک قربانیان را برملا میسازد. همین ایده، فیلم را از یک اسلشر ساده به اثری درباره شرم، گناه و هویت اجتماعی نوجوانان تبدیل میکند.
شخصیت اصلی، «ماکانی»، با بازی قابل توجه سیدنی پارک، یکی از نقاط قوت فیلم است. او نهتنها باید از دست قاتل جان سالم به در ببرد، بلکه باید با گذشته خودش نیز روبهرو شود. فیلم نشان میدهد که گاهی ترسناکترین چیز، نه مرگ، بلکه افشای حقیقت است.
۱۳. Blood Red Sky (2021)
ترکیب اکشن، خونآشام و تراژدی خانوادگی
این فیلم ادای دینی آشکار به اسلشرهای دهه ۹۰، بهویژه «Scream»، است؛ اما تلاش میکند چیزی فراتر از تقلید صرف باشد. قاتل داستان، برخلاف نمونههای کلاسیک، تنها به کشتن بسنده نمیکند، بلکه رازهای تاریک قربانیان را برملا میسازد. همین ایده، فیلم را از یک اسلشر ساده به اثری درباره شرم، گناه و هویت اجتماعی نوجوانان تبدیل میکند.
شخصیت اصلی، «ماکانی»، با بازی قابل توجه سیدنی پارک، یکی از نقاط قوت فیلم است. او نهتنها باید از دست قاتل جان سالم به در ببرد، بلکه باید با گذشته خودش نیز روبهرو شود. فیلم نشان میدهد که گاهی ترسناکترین چیز، نه مرگ، بلکه افشای حقیقت است.
۱۲. Gerald’s Game (2017)
وحشت روانی در یک اتاق، یک بدن و یک ذهن
این فیلم ادای دینی آشکار به اسلشرهای دهه ۹۰، بهویژه «Scream»، است؛ اما تلاش میکند چیزی فراتر از تقلید صرف باشد. قاتل داستان، برخلاف نمونههای کلاسیک، تنها به کشتن بسنده نمیکند، بلکه رازهای تاریک قربانیان را برملا میسازد. همین ایده، فیلم را از یک اسلشر ساده به اثری درباره شرم، گناه و هویت اجتماعی نوجوانان تبدیل میکند.
شخصیت اصلی، «ماکانی»، با بازی قابل توجه سیدنی پارک، یکی از نقاط قوت فیلم است. او نهتنها باید از دست قاتل جان سالم به در ببرد، بلکه باید با گذشته خودش نیز روبهرو شود. فیلم نشان میدهد که گاهی ترسناکترین چیز، نه مرگ، بلکه افشای حقیقت است.
۱۱. Fear Street Part 2: 1978
اسلشر اردوگاهی با قلبی احساسی
این قسمت از سهگانه Fear Street، با الهام مستقیم از «Friday the 13th»، خشونتی بیرحمانه و بیپروا دارد. فیلم نهتنها از کشتن نوجوانان ابایی ندارد، بلکه روابط خواهرانه و حسادتهای درونی را نیز در دل یک داستان ترسناک جای میدهد.
سادى سینک و امیلی راد با بازیهای پرانرژی خود، به فیلم روح میبخشند و باعث میشوند مخاطب با وجود دانستن سرنوشت تلخ بسیاری از شخصیتها، همچنان درگیر داستان بماند.
۱۰. Malevolent (2018)
روحگیری جعلی و ترس واقعی
«Malevolent» داستان خواهر و برادری را دنبال میکند که بهعنوان شکارچیان ارواح، با فریب دادن مردم پول درمیآورند. آنها به خانهای در اسکاتلند فرستاده میشوند که ظاهراً تسخیر شده است، اما به زودی متوجه میشوند که نیروی شرور واقعی در خانه وجود دارد.
کارگردان، از بازیگران برای ایجاد حس ترس و تعلیق استفاده میکند و تمرکز فیلم فقط روی پریدنهای ترسناک یا صحنههای خونین نیست؛ بلکه بیشتر روی فروپاشی روانی شخصیتها و مواجهه آنها با ترسهای واقعیشان است. شخصیت اصلی، «آنجلا» با بازی فلورنس پیو، در عمق داستان با ترسهای خانوادگی و روانی خود روبهرو میشود و فیلم بهطور هوشمندانهای ترکیبی از ترس ماورایی و روانشناختی ارائه میدهد. هرچه آنها بیشتر در خانه پیش میروند، مخاطب هم بیشتر با پیچیدگیهای روانی شخصیتها درگیر میشود و این ترکیب ترس و انسانیت، Malevolent را به تجربهای عمیق بدل میکند.
۹. Texas Chainsaw Massacre (2022)
بازگشت خونین ارهبرقی با لحنی دوگانه
نسخه ۲۰۲۲ این فرنچایز با عنوان «Texas Chainsaw Massacre» تلاش میکند سنت وحشت و خشونت بیپروا را با روایتی تازه تلفیق کند. در طول تولید، کارگردان David Blue Garcia مجبور شد پروژه را از ابتدا بازسازی کند و هفتهای از فیلمبرداری اولیه کنار گذاشته شد. نتیجه، فیلمی شد که بین طنز سیاه و وحشت خالص در نوسان است.
فیلم پر از صحنههای تعقیب و گریز وحشتناک، خشونت اغراقشده و سکانسهای خشن و خلاقانه است؛ مانند استفاده از یک اتوبوس بهعنوان ابزار قتل. شخصیت اصلی، Sally Hardesty، با وجود اینکه میراثش در داستان دستخوش تغییر شده، هنوز هم یکی از نقاط قوت فیلم است و مبارزهاش با Leatherface باعث ایجاد هیجان و تعلیق دائمی میشود. فیلم برای طرفداران ژانر وحشت، تجربهای خونین و در عین حال سرگرمکننده است.
۸. The Babysitter (2017)
کمدی-وحشتی درباره مردانگی سمی
«The Babysitter» بهظاهر فیلمی اسلشر با خون و خشونت فراوان است، اما در عمق خود نقدی هوشمندانه به دیدگاههای جوانان نسبت به زنان ارائه میدهد. داستان از دید شخصیت نوجوان «کول» روایت میشود که شیفته پرستار بچه خود، «بی»، است. بی و دوستانش مشغول اجرای مراسم شیطانی هستند و فیلم بهطور طنزآلود به بررسی آسیبهای ایدهآلسازی زنان و شیءانگاری آنها میپردازد.
در عین حال، فیلم کلیشههای ژانر اسلشر را وارونه میکند: اینبار «final boy» داریم و مخاطب با زاویه دید متفاوتی مواجه میشود. بازی سامارا ویوینگ در نقش بی، همزمان جذاب، خطرناک و فریبنده است و باعث میشود هر لحظه فیلم، ترکیبی از ترس، طنز و کنجکاوی ایجاد شود.
۷. No One Gets Out Alive (2021)
خانه تسخیرشده با وحشتی مهاجرانه
این فیلم ترکیبی از وحشت ماورایی و مسائل اجتماعی است. شخصیت اصلی، «آمبر»، مهاجری غیرقانونی از مکزیک است که پس از مرگ مادرش، برای یافتن خانهای ارزان مجبور میشود اتاقی در یک مهمانخانه تسخیرشده اجاره کند. او نه تنها باید با نیروی شرور خانه مقابله کند، بلکه با محدودیتهای قانونی و اقتصادی نیز دستوپنجه نرم میکند.
فیلم بهطور استادانهای ترس ناشی از بیپناهی و آسیبپذیری اجتماعی را با وحشت ماورایی ترکیب میکند. بازی کریستینا رودلو در نقش آمبر، شخصیت او را انسانی و قابل همذاتپنداری نشان میدهد و پایان فیلم با ورود موجود اساطیری آزتکی، تجربهای غافلگیرکننده و پیچیده خلق میکند.
۶. Nobody Sleeps in the Woods Tonight (2020)
اسلشر لهستانی خشن و صادق
فیلم لهستانی «Nobody Sleeps in the Woods Tonight» نهتنها وفادار به سنت اسلشرهای کلاسیک دهه ۸۰ است، بلکه خشونت و خلاقیت در صحنهها را به شکلی جسورانه و غیرقابل پیشبینی ارائه میدهد. گروهی از نوجوانان معتاد به تکنولوژی به یک اردوگاه بدون اینترنت فرستاده میشوند و خیلی زود با قاتلی مرموز در جنگل مواجه میشوند.
کارگردان، بارتوش ام. کوالسکی، از جلوههای عملی برای صحنههای خون استفاده کرده و خشونت اغراقشده، اما باورپذیر را خلق کرده است. نکته جالب فیلم، خودآگاهی شخصیتهاست؛ آنها میدانند در ژانر وحشت قرار دارند و احتمال مرگشان بالاست، اما این خودآگاهی نه تنها ترس را کاهش نمیدهد، بلکه آن را دوچندان میکند.
۵. The Ritual (2017)
وحشت اسطورهای در جنگل
کارگردان David Bruckner با «The Ritual» ترکیبی از وحشت فولکلور، روانشناسی و درام ایجاد کرده است. گروهی از دوستان قدیمی به جنگلهای سوئد سفر میکنند تا تولد یکی از دوستانشان را جشن بگیرند، اما بهدلیل تصمیمات نادرست و احساس گناه، وارد مسیر خطرناکی میشوند.
فیلم با استفاده از افسانهها و اساطیر اسکاندیناوی، هیولایی ملموس و در عین حال نمادین خلق میکند. شخصیتها نه تنها با تهدید فیزیکی مواجهاند، بلکه با ترسها و گناههای گذشته خود نیز دستوپنجه نرم میکنند. گفتوگوهای طبیعی و روانشناسانه شخصیتها، تعلیق را افزایش میدهد و تجربهای عمیق از وحشت و انسانیت ارائه میدهد.
۴. The Perfection (2018)
وحشت، انتقام و پیچشهای شوکهکننده
«The Perfection» یکی از جسورانهترین فیلمهای ترسناک اخیر نتفلیکس است که با تغییرات لحظهای در لحن و روایت، مخاطب را مداوماً غافلگیر میکند. داستان حول دو چلونواز است: «شارلوت» (آلیسون ویلیامز) و «لیزی» (لوگان براونینگ) که در دنیای رقابت موسیقی کلاسیک با یکدیگر درگیر میشوند.
در ابتدا فیلم شبیه یک روایت روانشناختی رقابتی بین دو هنرمند است، اما به تدریج تاریکیها و پیچیدگیهای روانی هر دو شخصیت آشکار میشود.
فیلم با جسارت موضوعاتی مثل سوءاستفاده، انتقام، و خشونت روانی را مطرح میکند و هر لحظه احتمال تغییر روابط و وفاداری شخصیتها وجود دارد. تغییرات در لحن فیلم از ملایم به خشونتآمیز و بازگشت به تعلیق روانی باعث میشود مخاطب هیچگاه نتواند پیشبینی کند چه اتفاقی خواهد افتاد.
«The Perfection» نه تنها داستانی هیجانانگیز ارائه میدهد، بلکه با بررسی عمیق شخصیتها و انگیزههایشان، فیلمی است که ارزش چندین بار دیدن را دارد.
۳. Alive# (2020)
زندهماندن در تنهایی مطلق
فیلم کرهای «#Alive» درست در اوج همهگیری COVID-19 منتشر شد و بهطور ترسناکی با واقعیت زندگی بسیاری از مخاطبان همخوانی داشت. داستان جوانی به نام «جونوو» است که گیمر و استریمر یوتیوب است و در آپارتمان خود تنها میماند، زمانی که شیوع زامبیها رخ میدهد. او نه تنها باید زنده بماند، بلکه با اضطراب تنهایی، عدم دسترسی به خانواده و قطعی ارتباطات دست و پنجه نرم میکند.
لحظههای تعلیق و استرس فیلم با تمرکز روی شخصیت اصلی تقویت شده است. «یوو-بین»، همسایه جونوو که یک صخرهنورد حرفهای است، با او از طریق نور و واکیتاکی ارتباط برقرار میکند، و همین تعامل، داستان را انسانی و دلنشین میکند. فیلم نه تنها زامبیها و صحنههای بقا را به تصویر میکشد، بلکه مطالعهای دقیق روی روان و واکنش انسانها در شرایط بحرانی ارائه میدهد. #Alive موفق میشود ترکیبی از وحشت و همذاتپنداری انسانی را ایجاد کند که تجربهای فراتر از یک فیلم زامبی ساده ارائه میدهد.
۲. CAM (2018)
وحشت هویت دیجیتال
«CAM» داستان یک زن به نام «آلیس» را روایت میکند که بهعنوان یک «cam girl» فعالیت میکند و با تمرکز بر رتبهبندی و محبوبیت در سایت، زندگی خود را مدیریت میکند. ناگهان حساب او توسط موجودی ناشناس که به نظر نسخهای از خودش است، تصاحب میشود. آلیس باید کنترل حساب خود را پس بگیرد و در همین حال با پیامدهای افشای حرفهاش به خانواده و جامعه روبهرو شود.
فیلم با دقت مسائل روانی و اجتماعی را بررسی میکند: فشار برای دیده شدن، هویت دیجیتال و تفاوت میان شخصیت واقعی و تصویری که در اینترنت ارائه میدهیم. کارگردان و نویسنده، Isa Mazzei، تجربه واقعی خود را در این صنعت به کار گرفته است و فیلم نتیجهای منحصر به فرد و واقعگرایانه ایجاد کرده که همزمان ترسناک، روانشناختی و اجتماعی است. CAM سوالی اساسی مطرح میکند: «آیا ما بیشتر از آنچه دیگران میبینند هستیم؟»
۱. His House (2020)
وحشتی عمیق درباره مهاجرت، گناه و بقا
در صدر این لیست، «His House» قرار دارد؛ فیلمی که نه تنها از نظر وحشت ماورایی برجسته است، بلکه به بررسی روانشناسی شخصیتها و شرایط اجتماعی نیز میپردازد. «ریال» و «بول»، پناهندگانی از سودان جنوبی هستند که پس از از دست دادن دخترشان در مسیر فرار، موفق به دریافت پناهندگی در بریتانیا میشوند. آنها در خانهای دولتی ساکن میشوند، اما به زودی متوجه میشوند که خانه توسط نیرویی شیطانی تسخیر شده است.
ترس فیلم ریشه در محدودیتها و آسیبهای انسانی دارد؛ زوج نمیتوانند خانه را ترک کنند و خطر اخراج یا دیپورتی آنها را تهدید میکند. فیلم با استفاده از عناصر ماورایی، گذشته پر از گناه و رنج شخصیتها را آشکار میکند و نشان میدهد چگونه فشارهای روانی و گناههای گذشته بر زندگی فعلی انسان اثر میگذارند. کارگردان، Remi Weekes، تجربه شخصی و نگاه به اقلیتها را در فیلم منعکس کرده است و نتیجه، فیلمی است که هم ترسناک و هم تأثیرگذار از نظر انسانی است. این فیلم موفق شده ۱۰۰٪ امتیاز منتقدان در Rotten Tomatoes را دریافت کند و نمونهای استثنایی از وحشت با عمق انسانی.


















