اخبار فیلم و سریال

فیلمنامه‌ی «انتقام‌جویان: روز قیامت» هنوز کامل نشده است!

فیلم «Avengers: Doomsday» قرار است در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۲۶ به سینماها بیاید. در این فیلم، بازیگران فیلم «چهار شگفت‌انگیز: گام‌های نخست»، «تاندربولتز» و چندین چهره‌ی بازگشتی از فیلم‌های «افراد ایکس»، در کنار بسیاری از اعضای انتقام‌جویان، در برابر تهدید جدیدی برای چندجهانی مارول صف‌آرایی می‌کنند: دکتر دوم.

نکته‌ی جالب اینجاست که دو ستاره‌ی بزرگ پیشین دنیای سینمایی مارول، یعنی کریس اوانز (کاپیتان آمریکا) و رابرت داونی جونیور (آیرون‌من) به MCU بازمی‌گردند — اما با یک پیچش غافلگیرکننده: این بار RDJ نقش تونی استارک را بازی نمی‌کند، بلکه قرار است دکتر دوم باشد!

با این حال، ما هنوز نمی‌دانیم داستان فیلم دقیقاً چیست یا از کدام کمیک‌ها الهام گرفته شده… و به نظر می‌رسد خود سازندگان فیلم هم هنوز نمی‌دانند!

یکی از بازیگران بازگشتی از دنیای X-Men در این فیلم، ربکا رومِین است که قبلاً نقش میستیک (ریون دارک‌هلم) را بازی کرده بود. او اکنون در سریال Star Trek: Strange New Worlds ایفای نقش می‌کند و برای تبلیغ این سریال در کامیک‌کان سن‌دیگو حاضر شد. وقتی از او درباره فیلم «روز قیامت» و پایان فیلم‌برداری صحنه‌هایش سؤال شد، پاسخ او حیرت‌انگیز بود:

«راستش مطمئن نیستم فیلم‌برداری‌ام کامل شده باشه… فیلمنامه رو هنوز تموم نکردن! [با خنده]… همه‌چیز رو خیلی مخفی نگه می‌دارن تا چیزی لو نره.»

رومین همچنین نتوانست تأیید یا تکذیب کند که آیا کل فیلمنامه را خوانده یا نه. این در حالی‌ست که اکران فیلم هر روز نزدیک‌تر می‌شود (فیلم پیش‌تر از مه ۲۰۲۶ به تعویق افتاده بود) و فیلم‌برداری از آوریل ۲۰۲۵ آغاز شده. یعنی سه ماه از شروع تولید می‌گذرد، اما هنوز داستان فیلم در حال بازنویسی و تغییر است.

شاید به همین دلیل است که در «چهار شگفت‌انگیز: گام‌های نخست»، خبری از زمینه‌سازی جدی برای «روز قیامت» نیست — حتی دکتر دوم در صحنه‌ی پس از تیتراژ هیچ دیالوگی ندارد، چون هنوز داستان نهایی نشده است.


فیلم‌برداری بدون فیلمنامه‌ی کامل؛ عادی برای مارول، نگران‌کننده برای مخاطب

The script for Avengers Endgame is not yet complete 2

شروع فیلم‌برداری بدون فیلمنامه‌ی نهایی، شاید از بیرون غیرمنطقی به نظر برسد، اما برای استودیوی مارول چیزی کاملاً معمولی است. کوین فایگی، رئیس استودیو، اخیراً در مصاحبه‌ای با Variety در مورد وضعیت فعلی و آینده‌ی MCU توضیح داده (به گفته‌ی او، برنامه‌های دنیای مارول تا سال ۲۰۳۲ کشیده شده‌اند). او در همین مصاحبه اذعان می‌کند:

«ما هیچ‌وقت فیلمی را با یک فیلمنامه‌ی کامل شروع نکرده‌ایم، و هیچ‌وقت هم از فیلمنامه‌ای که داشتیم کاملاً راضی نبوده‌ام.»

او این روش را روشی خلاقانه توصیف می‌کند که امکان آزادی عمل بیشتر را برای بازیگران و کارگردان فراهم می‌سازد:

«بازیگرانی که برای بار اول، دوم یا دوازدهم نقش‌شان را بازی می‌کنند، کاملاً به شخصیت مسلط‌اند. اگر پیشنهادی بدهند، باید به آن گوش کرد، آن را اصلاح کرد و فیلم را بهتر ساخت. من نمی‌خواهم این روند را تغییر بدهم.»

اولین فیلم MCU یعنی Iron Man در سال ۲۰۰۸ هم با همین الگو ساخته شد: بدون فیلمنامه‌ی کامل و با تکیه بر بداهه‌پردازی. البته این روش وقتی جواب می‌دهد که بازیگرانی مانند رابرت داونی جونیور و جف بریجز روی صحنه باشند! اما این روش ممکن است به داستان‌هایی آشفته و ناهماهنگ نیز منجر شود.

در فازهای ابتدایی دنیای مارول، حتی اگر همه‌چیز از قبل برنامه‌ریزی نشده بود، باز هم داستان‌ها به سوی یک تهدید بزرگ (تانوس) پیش می‌رفتند. اما پس از Avengers: Endgame، این جهت‌گیری از بین رفته و روایت‌ها پراکنده شده‌اند. فایگی خودش دلیل این افت را “افزایش کمّی به جای کیفیت” و تعداد زیاد اسپین‌آف‌های تلویزیونی می‌داند.


تغییر ناگهانی از کانگ به دوم؛ تأثیر بحران بازیگر و بازنویسی‌های پیاپی

نبودن یک شرور واحد در فازهای اخیر، یکی دیگر از دلایلی است که داستان «روز قیامت» هنوز قطعی نشده. در ابتدا قرار بود شرور اصلی «کانگ فاتح» (با بازی جاناتان میجرز) باشد، و فیلم پنجم انتقام‌جویان نیز «The Kang Dynasty» نام داشت.

اما در مارس ۲۰۲۳، میجرز به اتهام خشونت خانگی دستگیر و در دسامبر همان سال محکوم شد. در نتیجه، او از مارول اخراج شد و نقش کانگ کنار گذاشته شد. فایگی می‌گوید که این تغییر فقط به دلیل این بحران نبود، بلکه چون:

«ما به این نتیجه رسیدیم که کانگ آن‌قدر بزرگ نیست، آن‌چنان تهدیدی نیست که بشود او را با تانوس مقایسه کرد. فقط یک شخصیت وجود داشت که می‌توانست جای او را بگیرد — و آن شخصیت دکتر دوم بود. حتی پیش از اکران ‘Ant-Man 3’، من با رابرت [داونی جونیور] درباره این ایده جسورانه صحبت کرده بودم.»

با این حال، از بیرون این تغییر یک چرخش ناگهانی به نظر می‌رسد — و نبود یک فیلمنامه نهایی‌شده، نگرانی هوادارانی را افزایش داده که می‌خواهند MCU به دوران اوجش بازگردد.


نتیجه‌گیری: انعطاف‌پذیری یا بی‌برنامگی؟

ساخت فیلمی مانند «Avengers: Doomsday» بدون فیلمنامه نهایی، شاید برای استودیویی چون مارول یک تاکتیک معمول باشد، اما در شرایط فعلی که مخاطبان از پراکندگی و افت کیفیت شکایت دارند، این موضوع می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای از بی‌برنامگی تلقی شود. بازگشت رابرت داونی جونیور با نقشی جدید و پرخطر قطعاً جذاب است، اما بدون داستانی محکم و منسجم، نمی‌توان روی موفقیت آن حساب قطعی باز کرد. تا زمانی که داستان شکل نهایی نگیرد، ما فقط می‌توانیم امیدوار باشیم که روز قیامت برای MCU، به معنای واقعی کلمه، «پایان راه» نباشد.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا