
دنیای Star Trek سالهاست یکی از عجیبترین و بحثبرانگیزترین مدلهای اقتصادی در داستانهای علمی–تخیلی را به تصویر میکشد؛ جایی که در آن انسانها در فدراسیون دیگر از پول استفاده نمیکنند.
بر اساس توضیحات مطرحشده در تحلیلهای جدید، جامعه فدراسیون به یک «سیستم پسا-کمیاب» (Post-Scarcity) رسیده است؛ به این معنا که نیازهای اساسی انسانها از طریق فناوریهایی مانند رپلیکیتورها (Replicators) تقریباً بهصورت نامحدود تأمین میشود. غذا، پوشاک و بسیاری از کالاهای روزمره بدون نیاز به خرید یا پرداخت در اختیار افراد قرار میگیرد.
در این ساختار، مفهوم پول عملاً جای خود را به «انگیزههای غیرمالی» داده است. شخصیتهایی مانند کاپیتان پیکارد بارها تأکید کردهاند که در قرن ۲۴، «انگیزه اصلی انسانها دیگر کسب ثروت نیست»، بلکه رشد فردی، علم، اکتشاف و بهبود جامعه جایگزین آن شده است.
با این حال به گزارش slashfilm، این سیستم کاملاً بدون مبادله هم نیست. در تعامل با تمدنهای دیگر، مانند فرنگیها (Ferengi)، یا در برخی شرایط خاص، هنوز نوعی ارزشگذاری یا واحدهای اعتباری وجود دارد. همچنین منابع کمیاب مانند دیلیتیوم (Dilithium) یا فلز لاتینوم (Latinum) همچنان نقش شبهارزشی در اقتصاد بینسیارهای دارند.
اقتصاد Star Trek در واقع یک مدل داستانی از «پسا-سرمایهداری ایدهآل» است که بر پایه وفور فناوری بنا شده، نه حذف کامل ارزش. این جهان نشان میدهد وقتی تولید تقریباً نامحدود شود، پول بهعنوان ابزار بقا اهمیت خود را از دست میدهد.
اما سریال همچنان مجبور است برای روایت داستان، در حاشیه از مفاهیمی مثل اعتبار، کمیابی و مبادله استفاده کند.
در نتیجه، فدراسیون بیشتر یک «مدل اخلاقی-فلسفی اقتصاد» است تا یک سیستم اقتصادی واقعی.
اگرچه اقتصاد فدراسیون در دنیای واقعی قابل پیادهسازی نیست، اما بهعنوان یک ایده فرهنگی، همچنان یکی از مهمترین تصورها از آیندهای بدون فقر و رقابت مالی محسوب میشود.
تماس با سردبیر
برای ارسال انتقادات، پیشنهادات و شکایات خود، میتوانید با ایمیل سردبیر در ارتباط باشید.
سعی میکنیم در سریعترین زمان ممکن به پیامهای شما پاسخ دهیم.



